دبیرستان دانا و توانا در یک نگاه

دبیرستان دانا و توانا در یک نگاه

مقدمه:

آموزش مبنای توسعه است و سرمایه‌های انسانی در دنیای امروز ارزشی گران‌بهاتر از ثروت‌های طبیعی و زیرزمینی پیدا کرده‌اند. به همین علت است که انسان‌های دانا و توانا سرمایه‌های حقیقی و واقعی هر کشور را تشکیل می‌دهند، چرا که منبع پایدار هر جامعه نیروی انسانی است که از لحاظ فکری، عاطفی و اجتماعی دنیای کنونی به صورت صحیح و استاندارد تربیت شده باشد. مدرسه، کانون متعالی است که در صورت دارا بودن معیارها و استانداردهای لازم، متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و جغرافیایی و دارا بودن امکانات فیزیکی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متناسب با فناوری روز، می‌تواند پایه‌گذار و زیربنای اساسی در شکل‌گیری و ساماندهی شخصیت دانش‌آموزان در زمینه‌های علمی و تربیتی باشد.
در بین دانش‌آموزان نیز استعدادها و توانایی‌های گوناگونی موجود می‌باشد که لازم است به آن‌ها توجه شود و از طریق آموزش سازگار با توسعه انسانی با تأکید بر استعدادهای درونی دانش‌آموز برای تولید دانش و فکر آماده گردد. استعدادهای برتر امروز، به طور بالقوه نخبگان آینده جامعه هستند که در صورت شناسایی به موقع و هدایت صحیح می‌توانند ضمن شکوفایی و موفقیت فردی، در بهبود پیشرفت وضعیت جامعه نیز ایفای نقش نمایند. این افراد به مرور زمان، در صورت کسب توان علمی، تخصصی و جایگاه اجتماعی در جامعه مرتبط، واجد قدرت تأثیرگذاری شده و توانایی تحول آفرینی را در آینده جامعه به دست می‌آورند.

معرفی دبیرستان:

دبیرستان شبانه‌روزی دانا و توانا وابسته به دانشگاه بین‌المللی چابهار مکانی خواهد بود که دانش‌آموزان مستعد و نخبه حوزه چابهار و شهرستان‌های همجوار و سایر نقاط استان که عمدتاً از خانواده‌های بی بضاعت و روستایی می‌باشند در محیطی آرام و علمی به فراگیری دانش می‌پردازند و در مسیری متفاوت و به دور از دغدغه‌های مالی، خانوادگی، اجتماعی و ... قدم در راه پیشرفت علمی می‌نهند و استعدادهایشان با توجه به توانایی آن‌ها بارور می‌شود و در آینده با کسب دانش و تخصص لازم به رفع گوشه‌ای از مشکلات این منطقه محروم همت می‌گمارند.

بیانیه مأموریت دبیرستان دانا و توانا دانشگاه بین‌المللی چابهار:

دبیرستان دانا و توانا به منظور فراهم نمودن زمینه توسعه تعلیم و تربیت بر مبنای اصول و ارزش‌های آموزش و پرورش با شناسایی و زمینه‌سازی بروز و ظهور استعدادها و توانایی‌های دانش‌آموزان مناطق محروم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی این خطه از میهن عزیزمان در دوره متوسطه دوم تأسیس شده است. این واحد آموزشی می‌کوشد تا دانش‌آموزان را یاری نماید مسئولیت زندگی خویش را بر عهده بگیرند و عنصری مفید و موثر برای جامعه باشند.

اهداف دبیرستان دانا و توانا:

این واحد آموزشی امیدوار است فعالیت‌های خود را به صورت مستمر با تکیه بر اهداف زیر پیگیری نماید:
⦁ یادگیری برای دانستن (دانش)
⦁ یادگیری برای توانستن (توانمندی)
⦁ یادگیری برای زیستن (زندگی جمعی)

تاریخچه دبیرستان:

این دبیرستان در سال 1396 به همت مهندس ارسلان دژکام ریاست دانشگاه بین‌المللی و حمایت‌های مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار دکتر عبدالرحیم کردی در دانشگاه بین‌المللی تأسیس شد. با توجه به این‌که هدف از تأسیس دبیرستان ایجاد یک محیط آموزشی استاندارد به همراه امکانات رفاهی برای دانش‌آموزان نخبه و مستعد مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان بود در این راستا در سال اول فعالیت آموزشی دبیرستان تعداد 30 نفر دانش‌آموز سال سوم (15 نفر رشته ریاضی فیزیک و 15 نفر رشته علوم تجربی) در مقطع پیش دانشگاهی از 10 منطقه آموزش و پرورش جنوب استان مشغول به تحصیل شدند. که پس از یکسال تلاش شبانه‌روزی دانش‌آموزان و کادر اداری و آموزشی دبیرستان عملکرد قابل قبولی از نظر رتبه و رشته قبولی حاصل شد. به طوری که 26 نفر از کل دانش‌آموزان توانستند در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روزانه کشور راه پیدا کنند. که برخی از این افتخارات عبارتند از:
⦁ راه‌یابی اولین دانش‌آموز پسر چابهاری به نام علیرضا دلوشی به دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی دریا
⦁ قبولی 3 نفر از دانش‌آموزان رشته ریاضی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
⦁ قبولی 10 نفر از دانش‌آموزان در دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های دبیری ریاضی، دبیری فیزیک و آموزش ابتدایی که نقطه عطفی در رشد و توسعه آینده آموزش و پرورش جنوب استان محسوب می‌شود.
⦁ قبولی یک نفر از دانش‌آموزان در رشته پزشکی
⦁ سایر دانش‌آموزان نیز در رشته‌هایی مانند: مهندسی هوافضا، مهندسی عمران، حسابداری، نقشه‌برداری، اتاق عمل، پرستاری و ... پذیرفته شدند.
و این موفقیت‌ها باعث شد که رئیس دانشگاه بین‌المللی، دانش‌آموزان و کادر دبیرستان در تهران مورد تشویق دکتر بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور قرار بگیرند که این نتایج بارقه‌های امید را در دل دانش‌آموزان و خانواده‌های چابهار و مناطق جنوبی روشن ساخت و بر همگان آشکار نمود که سرمایه‌گذاری بر روی فرزندان مستعد این سرزمین نتایج شگرفی  را در آینده‌ای نه چندان دور این منطقه رقم خواهد زد.

امکانات آموزشی:

1) نیروی انسانی:
کادر اداری و آموزشی دبیرستان از بین افراد متخصص و توانمند مقیم شهرستان چابهار از طریق فرآیند آزمون و گزینش علمی انتخاب و بعد از گذراندن دوره‌های ضمن خدمت تابستانی مشغول به کار شده‌اند. در این فرآیند از خدمات موسسه پروتکل سام و مجتمع آموزشی رهیار تهران استفاده شده است. و در هر درس از دبیر تخصصی فارغ‌التحصیل در همان رشته مرتبط استفاده می‌شود.
کلیه پرسنل اداری نیز از تخصص کافی در امر آموزش و مهارت‌های لازم مرتبط با شغل برخوردارند و با وجود کمبود شدید منابع انسانی در شهرستان چابهار، فرآیند انتخاب دبیر توانمند و متخصص در این دبیرستان به خوبی مدیریت شده است که نتایج حاصل از آزمون‌های پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نویدبخش چشم‌اندازی روشن در فرآیند آموزش در آینده را متصور می‌سازد.
2) کلاس‌های درسی دانش‌آموزان:
کلاس‌های درسی دانش‌آموزان از کلیه امکانات آموزشی از جمله پروژکتور، اسپیلت و ... برخوردار است و در محیطی آرام و سرسبز قرار دارد.
3) مرکز کامپیوتر:
مرکز کامپیوتر دبیرستان نیز در فضای آموزشی قرار دارد تا دسترسی پرسنل و دانش‌آموزان به سایت در کم‌ترین زمان ممکن و به سهولت امکان‌پذیر باشد که در این مرکز تعداد 30 دستگاه کامپیوتر با مبلمان استاندارد وجود دارد و آموزش‌ها و مهارت‌های کاربردی کامپیوتر در این مکان به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. و در طول دوره سه ساله دبیرستان هر سال 50 ساعت از اوقات دانش‌آموزان صرف یادگیری این مهارت‌ها می‌شود.
4) سالن همایش‌:
سالن همایش‌های دبیرستان که دوره‌های علمی و استارتاپ‌های دانش‌‌آموزی و جلسات انگیزشی و مشاوره‌ای در این مکان برگزار می‌شود دارای امکانات سرمایشی، پروژکتور و پرده نمایش می‌باشد.
5) آزمایشگاه نانو:
آزمایشگاه نانو که قرارداد خرید تجهیزات آن در خردادماه 1398 به ارزش تقریبی 300 میلیون تومان با صندوق پژوهش و فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری منعقد شده است بخشی از تجهیزات آن توسط ستاد نانو کشور ارسال شده و با ارسال بخش دوم تجهیزات آزمایشگاه نانو و شیمی به امید خدا در دی‌ماه سال جاری تجهیزات آن استقرار و آماده بهره‌برداری و استفاده عملی دانش‌آموزان عزیز قرار می‌گیرد. دبیرستان دانا و توانا به عنوان اولین دبیرستان در سطح استان سیستان و بلوچستان خواهد بود که دارای آزمایشگاه مستقل نانو فناوری می‌باشد.
6) کتابخانه:
کتابخانه دبیرستان دارای حدود 2500 جلد کتاب در موضوعات مختلف ادبیات، تاریخی، داستانی، علمی، کمک‌درسی و ... می‌باشد و گنجینه‌ای از بهترین کتب روز دنیا به همت دانشگاه بین‌المللی گردآوری شده است و فعالیت‌های کتابخوانی نیز به صورت منظم جهت تقویت فرهنگ مطالعه در دبیرستان برگزار می‌شود.
7) امکانات شبانه‌روزی:
به دلیل این‌که اکثریت دانش‌آموزان از خانواده‌های بی بضاعت و محروم روستایی می‌باشند مجتمع شبانه‌روزی دبیرستان در مجموعه اقامتی امام علی (ع) که وابسته به دانشگاه بین‌المللی چابهار است در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته تا به دور از دغدغه‌های مالی و رفاهی بتوانند برای موفقیت خویش تلاش موثر انجام دهند. هر سوئیت خوابگاهی شامل سه اتاق می‌باشد که ظرفیت هر اتاق دو نفر است. تمامی اتاق‌ها مجهز به میز مطالعه، کمد، اسپیلت و سایر امکانات رفاهی می‌باشند. سالن مطالعه و سلف سرویس مستقل و مخصوص شبانه‌روزی نیز در مجتمع فراهم و فعال شده است و سالن مطالعه مجهز به میز و صندلی انفرادی برای هر دانش‌آموز با امکانات سرمایشی مناسب در ساعات زیادی از شبانه‌روز فعال است و ظرفیت 150 نفر دانش‌آموز را دارا می‌باشد. شایان ذکر است کلیه فعالیت‌های خوابگاهی دانش‌آموزان بر پایه پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی و تربیت شهروندانی خوب و مسئولیت‌پذیر بنا نهاده شده است، به طوری‌که در خوابگاه شبانه‌روزی دبیرستان هیچ نیروی خدماتی وجود ندارد و دانش‌آموزان به صورت منظم و دارای برنامه، کلیه موارد نظافتی، خدماتی و ... خوابگاه را به عهده دارند.

نحوه پذیرش در دبیرستان:

اخذ پذیرش توسط دانش‌آموزان جهت تحصیل در دبیرستان دانا و توانا به دو صورت انجام می‌شود:
1- بورسیه تحصیلی دانشگاه بین‌المللی چابهار و سازمان منطقه آزاد چابهار که در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت از دانش‌آموزان مستعد، محروم و بی بضاعت انجام می‌گردد و هر ساله شرایط و ضوابط آن از طریق سایت دبیرستان و ادارات آموزش و پرورش به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی می‌شود و در صورت قبولی در آزمون، کلیه هزینه‌های تحصیلی، شبانه‌روزی و رفاهی پذیرفته شدگان توسط دانشگاه بین‌المللی پرداخت می‌گردد.
2- پذیرش آزاد که با مراجعه حضوری به دفتر دبیرستان و ارائه پرونده تحصیلی دانش‌آموز انجام می‌شود و در صورت دارا بودن شرایط پذیرش و ظرفیت کلاس‌ها و رشته مورد نظر با دریافت شهریه ثبت‌نام انجام می‌گردد.
(در هر حال از نظر فراهم نمودن شرایط و امکانات آموزشی و رفاهی هیچ تفاوتی بین دو گروه ثبت‌نامی دانش‌آموزان وجود ندارد.)

آمار دانش‌آموزان:

دبیرستان دانا و توانا در حال حاضر دارای 129 نفر دانش‌آموز در پایه‌های دهم و یازدهم در سه رشته ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی می‌باشد. که از این تعداد 95 نفر مشمول بورسیه تحصیلی دانشگاه بین‌المللی چابهار هستند.

برنامه‌های آموزشی، پرورشی و مهارتی دبیرستان:

شروع سال تحصیلی دبیرستان از یکم شهریور هر سال می‌باشد که در این یک‌ماه کلاس‌های جمع‌بندی و تقویتی سال قبل و مرور و رفع اشکال برگزار می‌شود و در کنار آن نیز کلاس‌های توانمندسازی مانند دوره‌های کامپیوتر، زبان و کارآفرینی نیز در برنامه کاری دانش‌آموزان گنجانده خواهد شد.
دانش‌آموزان در این دبیرستان علاوه بر فراگیری برنامه درسی رسمی آموزش و پرورش فعالیت‌های مهارتی و آموزشی دیگری را نیز جهت توانمندی بیشتر در آینده می‌گذرانند. برخی از عمده‌ترین برنامه‌های آموزشی دبیرستان علاوه بر تدریس دروس رسمی عبارتند از:
- آموزش مهارت‌های کامپیوتر (ICDL) برای دانش‌آموزان در پایه‌های دهم و یازدهم به مدت 50 ساعت در هر سال.
- آشنایی دانش‌آموزان با فناوری نانو و انجام کار گروهی در آزمایشگاه نانو دبیرستان.
- آماده‌سازی دانش‌آموزان علاقه‌مند برای شرکت در المپیادهای دانش‌آموزی.
- برگزاری استارتاپ‌های دانش‌آموزی در موضوعات مختلف علمی و پژوهشی.
 - شناسایی و استعدادیابی دانش‌آموز در بدو ورود به دبیرستان در رشته‌های ورزشی، المپیاد، فن بیان و مجری‌گری، یادگیری زبان‌های خارجی و ...
- برگزاری دوره‌های آداب معاشرت اجتماعی در راستای توانمندسازی دانش‌آموزان در انجام مسئولیت‌های اجتماعی و زندگی

سخن پایانی:

 امیدواریم دبیرستان شبانه‌روزی دانا و توانا با چشم‌انداز و مأموریت‌های سازمانی خویش و ایجاد فرصت تحصیل برای با استعدادترین دانش‌آموزان محروم شهری و روستایی بتواند نقش موثری در ارتقاء سطح کیفی آموزش در این منطقه محروم ایفا نماید و دانش‌آموزانی را تربیت نماید که در آینده مسئولیت زندگی خویش را به عهده گیرند و با تقویت دانایی و توانایی عنصری مفید برای کشور عزیزمان ایران باشند. قطعاً در این راه پر فراز و نشیب کمک‌های فکری، آموزشی و مالی خیران و دلسوزان آموزشی کشور می‌تواند رشد و توسعه آموزشی را سرعت بخشد.